Selamat Datang Diucapkan Kepada Semua Pengunjung Blog Ini Segala Komen Dan Saranan Teman Teman Amat Seri Hargai

Simpulan Bahasa ( C )

Simpulan Bahasa ( C )



1. Cabut Nyawa
Maksud: Membunuh.
Contoh Ayat: "Janganlah kau cabut nyawaku," pinta Rashidah.

2. Cacing Gila
Maksud: Meronta-ronta.
Contoh Ayat: Kesakitan yang dialaminya menyebabkan dia seperti cacing gila.

3. Cacing Kepanasan
Maksud: Gelisah.
Contoh Ayat: Dia seperti cacing kepanasan apabila disoal polis.

4. Cacing Naik Ke Mata
Maksud: Kelakuan atau perbuatan yang melampau.
Contoh Ayat: "Nampaknya perbuatan pegawai Inggeris itu seperti cacing naik ke mata," kata Tuk Penghulu.

5. Cahaya Mata
Maksud: Anak.
Contoh Ayat: Puan Hayati baru sahaja melahirkan cahaya mata yang kedua.

6. Cakap Angin
Maksud: Cakap-cakap yang tidak berfaedah.
Contoh Ayat: Daripada bercakap angin dan melepak di gerai baiklah kita ke perpustakaan.

7. Cakap Besar
Maksud: Meninggi diri.
Contoh Ayat: Uyub suka bercakap besar tentang kekayaannya.

8. Cakap Mulut
Maksud: Bahasa yang digunakan dalam percakapan harian.
Contoh Ayat: Terdapat perbezaan antara bahasa tulisan dengan cakap mulut.

9. Cakap Tinggi
Maksud: Meninggi diri.

10. Cakar Awan = Pencakar Awan
Maksud: Bangunan-bangunan yang tinggi.
Contoh Ayat: Di kota besar banyak bangunan pencakar awan.

11. Cakar Ayam
Maksud: Tulisan yang buruk.
Contoh Ayat: Tulisannya seperti cakar ayam dan sukar dibaca.

12. Cakar Langit = Pencakar Langit
Maksud: Bangunan-bangunan yang tinggi.

13. Campur Cakap
Maksud: Melibatkan diri dalam urusan orang lain.
Contoh Ayat: "Kamu jangan campur cakap kalau kamu tidak tahu perkara yang sebenarnya," kata ayah.

14. Campur Mulut
Maksud: Melibatkan diri dalam urusan orang lain.

15. Campur Tangan
Maksud: Melibatkan diri dalam urusan orang lain.

16. Cangkul Angin
Maksud: Melakukan perbuatan yang sia-sia.
Contoh Ayat: Ah Lau cangkul angin sahaja kerana perniagaannya tidak membawa keuntungan.

17. Cari Akal = Mencari Akal
Maksud: Berikhtiar menyelesaikan sesuatu perkara.
Contoh Ayat: Puan Ramlah mencari akal untuk menyelesaikan masalah perbelanjaan persekolahan anak-anaknya.

18. Cari Bala
Maksud: Membuat sesuatu yang akhirnya menyusahkan diri sendiri.
Contoh Ayat: Jangan cari bala dengan memberi perlindungan kepada pendatang asing.

19. Cari Fasal
Maksud: Mencari sebab untuk memulakan pergaduhan.
Contoh Ayat: Ketua kumpulan samseng itu cari fasal dengan menendang kasut Kasim.

20. Cari Fikiran
Maksud: Berikhtiar menyelesaikan sesuatu perkara.

21. Cari Ikhtiar
Maksud: Berusaha bersungguh-sungguh.
Contoh Ayat: Limah sedang mencari ikhtiar untuk menyembuhkan penyakit anaknya.

22. Cari jalan
Maksud: Berikhtiar menyelesaikan sesuatu perkara.

23. Cari Makan
Maksud: Bekerja atau mencari rezeki.
Contoh Ayat: Kebanyakan para nelayan menghadapi kesukaran untuk mencari makan kerana masalah pencemaran pantai yang semakin menjadi-jadi kebelakangan ini.

24. Cari Muka
Maksud: Mengusahakan sesuatu untuk mendapatkan pujian atau ganjaran.
Contoh Ayat: Dia sengaja cari muka ketika pengurus ada.

25. Cari Nama = Mencari Nama
Maksud: Berusaha untuk menjadikan namanya dikenali ramai.
Contoh Ayat: Siti Nurhaliza mencari nama dengan melibatkan diri dalam bidang nyanyian.

26. Cari Rezeki
Maksud: Bekerja atau mencari rezeki.

27. Cari Salah
Maksud: Berusaha untuk mengetahui kesalahan orang.
Contoh Ayat: Omar cuba mencari salah Zainal dengan membuka semula laporan peribadi kawannya itu.

28. Cari Seteru
Maksud: Mencari sebab untuk memulakan pergaduhan.

29. Cari Susah
Maksud: Membuat sesuatu yang akhirnya menyusahkan diri sendiri.

30. Cecah Bahu = Mencecah Bahu
Maksud: Sampai ke paras bahu.
Contoh Ayat: Rambut anak gadisnya dibiarkan panjang hingga mencecah bahu.

31. Cecah Bumi = Mencecah Bumi
Maksud: Jejak ke bumi.
Contoh Ayat: Pohon teratai tumbuh di air dan akarnya tidak mencecah bumi.

32. Cepat Lidah
Maksud: Orang yang suka bercakap tanpa berfikir terlebih dahulu.
Contoh Ayat: Sikap pengerusi mesyuarat yang cepat lidah menyebabkan kami berasa tersinggung.

33. Cepat Mulut
Maksud: Orang yang tidak tahan menyimpan rahsianya.
Contoh Ayat: Sikap Murni yang cepat mulut menyebabkan rakan-rakan menjauhinya.

34. Cepat Tangan
Maksud: Orang yang suka mencuri.
Contoh Ayat: Akibat perangainya yang cepat tangan, dia ditangkap polis.

35. Cerai Hidup
Maksud: Suami isteri yang bercerai ketika hidup.
Contoh Ayat: Kamisah bercerai hidup dengan suaminya sejak sepuluh tahun lalu.

36. Cerai Kasih = Bercerai Kasih
Maksud: Putus percintaan.
Contoh Ayat: Akibat bercerai kasih dengan tunangannya, dia membawa diri ke ibu kota.

37. Cerai Mata = Bercerai Mata
Maksud: Berpisah.
Contoh Ayat: Sejak bercerai mata dengan ibunya, anak kecil itu sering menangis.

38. Cerai Mati = Bercerai Mati
Maksud: Suami isteri yang bercerai kerana salah seorang daripadanya meninggal dunia.
Contoh Ayat: Kalsom bercerai mati dengan suami pertamanya yang meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya.

39. Cerai Susu = Bercerai Susu
Maksud: Bayi yang telah berhenti menghisap susu.
Contoh Ayat: Bayi itu telah diberikan makanan pejal sejak bercerai susu.

40. Cerita Burung
Maksud: Berita yang tidak berasas.
Contoh Ayat: Jangan percaya dengan berita yang dikhabarkan oleh Si Husin kerana itu semua cerita burung belaka.

41. Cermin Bangkai = Bercermin Bangkai
Maksud: Menanggung malu akibat sesuatu kejadian.
Contoh Ayat: Lebih baik mati daripada hidup bercermin bangkai.

42. Cuci Mata
Maksud:
a) Melihat pemandangan yang cantik.
b) Melihat perempuan yang cantik-cantik.
Contoh Ayat:
a) Semasa bercuti di Air Terjun Lasir dapatlah kami mencuci mata melihat keindahan alam semula jadi di sekitarnya.
b) Kasim suka duduk-duduk di serambi rumahnya sambil mencuci mata melihat gadis yang lalu di hadapan rumahnya.

43. Cuci Perut
Maksud: Membersihkan perut dengan julap dan lain-lain.
Contoh Ayat: Doktor menyuruh saya cuci perut sebelum pembedahan dilakukan.

44. Cuci Tangan
Maksud: Tidak bertanggungjawab atas sesuatu yang telah dilakukan.
Contoh Ayat: Dia cuci tangan setelah melanggar kambing kepunyaan Mutusamy.

45. Cucur Keringat
Maksud: Bekerja keras.
Contoh Ayat: Nasir terpaksa cucur keringat untuk mengisi perut anaknya yang lima orang itu.

46. Cucur Peluh
Maksud: Bekerja keras.

47. Cupak Hanyut
Maksud: Lenggang yang lembut.
Contoh Ayat: Gaya berjalan Mak Long bagai cupak hanyut.

48. Curi Hati = Mencuri Hati
Maksud: Memikat hati.
Contoh Ayat: Tingkah laku Ayu yang lemah lembut telah mencuri hati Hasyim.

49. Curi Tulang
Maksud: Pemalas.
Contoh Ayat: Orang lain sibuk bekerja di dapur tetapi dia curi tulang dengan berbual-bual di serambi.

20 Pandangan:

Adem Oktober 31, 2009  

http://img264.imageshack.us/img264/2378/222dk7ma8.jpg Hello,have a nice day...

ireng_ajah Oktober 31, 2009  

Makin kaya akan perbendaharaan katanya. Makasih...

NURA Oktober 31, 2009  

salam sobat
wah lengkap juga simpulan bahasa c nya,,
saya jadi tahu yang cupak hanyut,karena INDONESIA ngga ada itu.

Fajar_Bukan Oktober 31, 2009  

terimakasih,.lengkap banget,....
tuker link bisa,...www.fajarbukan.blogspot.com

cah ndueso Oktober 31, 2009  

kalo
Cah ndueso
apaan tuh...
hehehe...mengharap...

sda Oktober 31, 2009  

susah juga ya, penuh arti....

narti Oktober 31, 2009  

makasih artikelnya, lengkap sekali, tapi kalau aku harus selalu buka kamus, gak hafal satu persatu kata-katanya.

dorara November 01, 2009  

haha.. lucu3.. =p
bnyk yg blum tau..
hehe.

Rock November 01, 2009  

Kemarin Google melakukan update Page Rank, http://upex.blogspot.com/ naik ke peringkat 2. Makasih utk dukungannya sob...

Peace November 01, 2009  

Nice posting kawan,nambah wawasan banget nich,oh iya ngga bermaksud menggurui template kamu berat banget kawan,kurangi gambarnya ya,klo toh mo nampilin rubah formatnya ke PNG jadi ringan.Atau gunakan spoiler juga lumayan mempersingakat loading blog.Tetap semangat


Salam Damai Indonesia


Indo15 With Acatrazz

P E A C E

Erik November 01, 2009  

kumpulan simpulan bahasa yng cukup lengkap.
Waktu sekolah dasar banyak belajar hal seperti ini.

masterGOmaster November 02, 2009  

seri memang ahli bahasa. salut buat kamu dan artikelnya sangat bermanfaat.thank 4 sharing seri !

Lembaga Pelatihan November 03, 2009  

Berkunjung mendalami Seri bahasa... Menarik namun susah...!!

Ikif Love UPSR Februari 16, 2010  

terima kasih atas information yg diberikan.. tp,sy nk tau ape maksud cahaya hidup?

budak sk,  April 06, 2010  

Kalau boleh tambah buaya tembga,muka tembelang dan cahaya hidup

Tanpa Nama,  Mei 06, 2010  

hi seri...nk pegang "buah" awak boleh x??msti besar kn.. :)

Tanpa Nama,  Mei 26, 2010  

cekik darah maksudnya ape

Tanpa Nama,  Disember 02, 2010  

Спасибо понравилось !

Tanpa Nama,  Disember 06, 2010  

Thanks за материалы! :)
Respect www.seribahasa.com

Teman Setia

This Blog Is Proudly Sponsored By SURF7 Template Modified By Seri Bahasa Proud To Be A Kinabatangan Blogger