Selamat Datang Diucapkan Kepada Semua Pengunjung Blog Ini Segala Komen Dan Saranan Teman Teman Amat Seri Hargai

Simpulan Bahasa ( L )

Simpulan Bahasa ( L )



1. Langit Hijau
Maksud: Sangat jauh.
Contoh Ayat: Saya akan mencari adik kandung saya itu, walaupun sampai ke langit hijau.

2. Langkah Baik
Maksud: Waktu yang paling sesuai untuk memulakan sesuatu pekerjaan; permulaan yang baik.
Contoh Ayat: Pada pendapat saya, hari Jumaat merupakan langkah baik bagi kita melangsungkan perkahwinan antara Zarina dan Amran.

3. Langkah Bendul
Maksud: Adik berkahwin lebih dahulu dari kakaknya.
Contoh Ayat: Oleh sebab Suraya langkah bendul, pengantin lelaki memberikan hadiah kepada kakak Suraya.

4. Langkah Kanan
Maksud: Bernasib baik; bertuah.
Contoh Ayat: Hari ini, Suzana langkah kanan kerana ketika dia tiba di rumah abangnya, mereka sedang menikmati buah durian.

5. Langkah Kiri
Maksud: Malang.
Contoh Ayat: Kami langkah kiri hari ini kerana kereta kami rosak dalam perjalanan.

6. Langkah seribu
Maksud: Cabut lari.
Contoh Ayat: Kami membuka langkah seribu apabila dikejar oleh orang gila itu.

7. Langkah Sumbang
Maksud: Cara atau perbuatan yang tidak betul.
Contoh Ayat: Pelajar baru itu perlu berlatih lagi kerana banyak langkah sumbang yang telah dilakukannya semasa bersilat tadi.

8. Lapang Dada
Maksud: Perasaan lega.
Contoh Ayat: Puan Rashidah berasa lapang dada setelah selesai menguruskan kemasukan anak sulungnya ke universiti.

9. Lapang Hati
Maksud: Perasaan lega.

10. Lapik Perut
Maksud: Makan Sedikit.

11. Lari Semangat
Maksud: Terkejut.

12. Laut Lepas
Maksud: Tengah laut.
Contoh Ayat: Ikan paus itu berada di laut lepas.

13. Lebai Malang
Maksud: Orang yang selalu mengalami nasib malang.
Contoh Ayat: Nasibnya umpama lebai malang, sudahlah keretanya rosak, duitnya pula dicuri orang.

14. Lembut Gigi Daripada Lidah
Maksud: Pandai berkata-kata; memujuk rayu.
Contoh Ayat: Salmah terpedaya dengan kata-kata suaminya yang lembut gigi daripada lidah.

15. Lembut Hati
Maksud: Penyayang.
Contoh Ayat: Anak muridnya sayang dan hormat kepadanya kerana dia seorang yang lembut hati.

16. Lena Ayam
Maksud: Belum tidur betul.
Contoh Ayat: Semasa anaknya menjerit ketakutan, dia baru lena ayam.

17. Lepas Angan-Angan
Maksud: Membuat sesuatu yang diingini.
Contoh Ayat: Apabila ayahnya bertolak ke luar negeri, Hamdan lepas angan-angan untuk membeli kereta baru.

18. Lepas Diri
Maksud: Tidak melibatkan diri dalam sesuatu hal.
Contoh Ayat: Darwis lepas diri daripada kes rasuah itu kerana dia tidak tahu tentang hal itu.

19. Lepas Tangan
Maksud: Tidak bertanggungjawab atas sesuatu yang telah dilakukan.

20. Lidah Bercabang
Maksud: Percakapan yang tidak boleh dipercayai kerana selalu berubah-ubah.
Contoh Ayat: Lamin lidah bercabang dan cakapnya tidak boleh dipercayai.

21. Lidah Biawak
Maksud: Percakapan yang tidak boleh dipercayai kerana selalu berubah-ubah.

22. Lidah Keras
Maksud: Tidak dapat menyebut perkataan dengan betul.
Contoh Ayat: Oleh sebab Rafiq lidah keras, dia gagal dalam ujian lisan yang diadakan.

23. Lidah Panjang
Maksud: Suka menghasut.
Contoh Ayat: Sikap Joyah yang lidah panjang itu menyebabkan rumah tangga Milah porak-peranda.

24. Lidah Tak Bertulang
Maksud: Mudah berjanji tetapi tidak ditepati; tidak jujur.
Contoh Ayat: Hassan berhati-hati memilih kawan kerana dia takut terkena orang yang lidah tak bertulang.

25. Lintah Darat
Maksud: Peniaga yang mengambil keuntungan yang terlalu tinggi.
Contoh Ayat: Gara-gara aktiviti lintah darat, kehidupan penduduk di kampung itu masih lagi dalam kemiskinan.

26. Lipas Kudung
Maksud: Membuat sesuatu kerja dengan pantas.
Contoh Ayat: Hidangan tengah hari dapat disiapkannya dalam masa setengah jam kerana dia membuatnya seperti lipas kudung.

27. Lubuk Akal Lautan Budi
Maksud: Mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat luas dan banyak.
Contoh Ayat: Penduduk kampung akan merujuk kepada Tuk Sidang jika menghadapi sebarang kemusykilan kerana beliau seorang yang lubuk akal lautan budi.

28. Lubuk Akal lautan ilmu
Maksud: Mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat luas dan banyak.

29. Lubuk Hati
Maksud: Dalam hati.
Contoh Ayat: Jauh di lubuk hatiku terpendam rasa ingin maju bersama mereka.

30. Luka Hati
Maksud: Pilu.
Contoh Ayat: Luka hati Isma apabila mengetahui sahabat yang dipercayai telah membohonginya.

31. Lupa Daratan
Maksud: Berbuat sesuatu yang melampaui batas; hilang pertimbangan.
Contoh Ayat: Amir menjadi lupa daratan apabila sudah kaya.

32. Lurus Akal
Maksud: Jujur.
Contoh Ayat: Jalal seorang yang lurus akal kerana dia telah menjaga harta anak-anak yatim dengan sebaik-baiknya.

30 Pandangan:

NURA November 07, 2009  

salam sobat
wah SERI,,tambah lagi ifonya,,
simpulan L juga lengkap banget nich,,
nah,,yang "lipas kudung' ,,yg INDONESIA,,ngga ada.

Rizky2009 November 07, 2009  

ada yg baru d postingannya sri... ilmu dan pengetahuan q bertambah lagi, sip dah

al-basri November 08, 2009  

salam
saya terlena ayam membaca peribahasa dari seri.
boleh pakaikah ayat tu..? hehe

terima kasih seri,

harto November 08, 2009  

simpulan bahasa yang sangat bagus nih...
Trims yaa... salam kenal...
Semoga suksesss & tetap semangat...

heru November 09, 2009  

nice post sobat, thanks for sharingnya, salam sukses

Ana Cristina Toledo November 09, 2009  

Nice and interesting post. Thanks for sharing.
Keep posting!!!

moenas November 09, 2009  

dah lama gak kesini gak tahunya dah ganti baju toh,,,,,
mantabb nih puisi, terus berkarya ya

ireng_ajah November 10, 2009  

Sekian banyak info tentang kosa-kata dan bahasa yang aku dapat dr blog sobat jadi pengen bertanya. Sobat mendapatkan dari mana??

hehehhehee...

Willyo Alsyah P. Isman November 11, 2009  

banyak ilmu aku dapat disini

Ganex Ni'am November 11, 2009  

posting yang sangat bermanfaat

Rizky2009 November 11, 2009  

nambah ilmu sri d sini

Hitsuke November 11, 2009  

seri mw lapor nieh..ketika aq mo kasih ulasan kox terlalu banyak pop-up yang muncul ya..??

coba dihilangin. klo mengenai termplate...yang ini keren abiez...!!!! aq suka template yg ini...

Thanks.  
Regard,

Hitsuke and NarutoFans 

jhonson blog November 11, 2009  

wahhh lumayan juga simpulan bahasa "L".makasih sharingnya :)

cah ndueso November 11, 2009  

sumbere ngene iki ko ngendi lho mbak?

Willyo Alsyah P. Isman November 12, 2009  

perbendaharaan kata2 sobat ini banyak ya... dan saya banyak belajar dari sini... thanks

jatger blog November 13, 2009  

artikelnya bagus nih mbak..maju terus pantang mundur..

rumah blogger November 13, 2009  

mantap sekali, ternyata banyak arti bahasa kita ini yaa

sabirinnet November 13, 2009  

indonesia - malaysia - berunai itu memang serumpun makanya bahasanya banyak yg sama, thanx atas share ilmunya nich

Haniseh November 14, 2009  

allhamdu..udah sampe L.. bsok M..siapkan postingan M..ane tunggu

ZULKIFLI BIN MOHAMED November 15, 2009  

Salam Seri,

"jejak ke mari",

"terima kasih kerana selalu hadir ke KOTA PUISI".

al-basri November 15, 2009  

salam seri,
senang sekali bila dapat membaca disini,
saya juga berharap suatu hari bahasa melayu saya akan bertambah baik, sekarang ini masih 'tunggang terbalik'.
di negeri saya, bahasa melayu agak kurang di tonjolkan.mungkin disebabkan pengaruh pemerintahan Raja Brooke, cuma pada 1986 baru dipraktikkan secara rasmi.
hingga sekarang perkembangan nampak masih perlahan...

terima kasih seri, semoga kecintaan terhadap bahasa melayu bertambah mantap.

osi November 15, 2009  

Makan hati

Maksudnya : biar cepat kurus.....

Hahahahaha...
Obat diet paling ampuh.

Muantab Seri koleksi bahasa di sini...sukses selalu buat Seri

amrihdwf November 15, 2009  

Memang masing-masing negara punya kekhasan sendiri..Banyak yang sama dengan yg di Indonesia, beberapa mirip dan yang lain ada yang beda..

Simpulan bahasa=kiasan/ungkapan
Lembut Gigi Daripada Lidah=manis di bibir
etc

JT November 15, 2009  

Bener non, lengkap n mantap ni, di sini benar2 bisa buka mata perluas cakrawala, hehe-hehe itu kan harun yahya :D

tapi benar SERI L nya keren. kapan2 pasti semua SERI di sini jadi rujujan my blog. thanks

sukses terus

Rizky2009 November 15, 2009  

kembali belajar bahasa bersama sahabat sri

rumah blogger November 15, 2009  

penuh arti dan makna ya :)

sabirinnet November 15, 2009  

bertambah ilmu disini. moga menjadi pahala yaa

elce November 16, 2009  

simpulan bahasa yg lengkap/....
makasih dah mo sharing ilmu ini...

HD Cafe November 04, 2011  

Nice post, keep it up.

HD Cafe.

Teman Setia

This Blog Is Proudly Sponsored By SURF7 Template Modified By Seri Bahasa Proud To Be A Kinabatangan Blogger