Selamat Datang Diucapkan Kepada Semua Pengunjung Blog Ini Segala Komen Dan Saranan Teman Teman Amat Seri Hargai

Sajak Untuk Guru

Harap masih belum terlambat lagi nak memberi penghormatan kepada guru-guru kita yang banyak berjasa kepada nusa dan bangsa.

Seri tak pandai nak buat sajak, jadi terpaksalah ambik kat internet. Susah juga nak pilih mana yang sesuai sebab terlalu banyak. Tapi setelah di tapis ni dua buah sajak pada pendapat Seri amat sesuai di ketengahkan sempena Menyambut Hari Guru.




Guru Oh Guru

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetlaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakill seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.


Hasil Nukilan: Usman Awang (1979)


Jasamu Dikenang

Segala bakti yang engkau curahkan
mengajar mendidik anak bangsa
segala jasa yang engkau taburkan
menjadi kenangan tak akan kami lupakan.

Engkau laksana pelita di malam gelita
memancarkan sinar sepenuh rela
jiwamu tabah hatimu cekal
kasihmu sud semangatmu berkobar
yang tak pernah mengenal erti putus asa
yang tak pernah meminta puji dan puja.

Jasamu tak akan luput dalam ingatan kami
sepanjang hayat mekar di sudut had
tiap sepatah katamu mengisi erti
tiap madahmu mengandungi hikmat
pembentuk peribadi penegak kebenaran
pengatur hidup petunjuk kebahagiaan.

Hanya kata-kata ini yang dapat kami lafazkan
terkumpul dari seribu hati menjadi satu
menadah tangan dengan doa restu)
kepada Tuhan yang menjanjikan pembalasan
kepadamu guru-guru yang berjiwa mulia
pembimbing petunjuk ke arah maju jaya.

Jujur dan ikhlas engkau berbakti
di kota dan desa atau di huj'ung negeri
cekal dan tabah menempuh dugaan
hidupmu bagalkan pelita di tengah malam
membakar diri menerangi yang kelam
jasamu akan karra kenang sepanjang zaman.


Hasil Nukilan: Ahmad Sarju (1988)

15 Pandangan:

tehr Mei 23, 2010  

jasa guru tidak dapat dibalas sampai bila-bila
'terima kasih cikgu'

kulanz Mei 23, 2010  

Ingatan pada cikgu/guru kita memang tidak akan luput sampai bila-bila

kitatauke Mei 23, 2010  

wife cikgu...nak cabutan bertuah hari guru...dpt tie...dapt kat hsbnd la...huhuhu

Prie di Sampit Mei 23, 2010  

guru adalah pahlawan tanpa tanda jasa, budi baiknya kan selalu terkenang sepanjang jaman ...

diva Mei 24, 2010  

Tanpa Guru Kita Bukan Siapa2..Hidup Guru..

cika Mei 24, 2010  

Guru Pahlawan Tanpa Tanda Jasa

Warna Tulisan Mei 24, 2010  

Guru memang banyak berjasa dalam mendidik kita semua, tanpa mereka kita bukanlah siapa2, Guru Pahlawan tanpa tanda jasa.

Cheqna Mei 24, 2010  

berterima kasih kerana berjumpa dengan guru2 yang berdedikasi menyampaikan ilmu...alhamdulillah..

manish Mei 25, 2010  

teringat waktu sekolah dulu, x pernah miss nak smbt hari guru..

Amni Mei 25, 2010  

hari tu terharu bila cikgu call semata-mata nak ucap terima kasih sebab kita wish selamat hari guru... uhuhuhu....

Tanpa Nama,  Mac 29, 2011  

Doakan saya dapat 5A lm UPSR tahun ini....amin

Tanpa Nama,  April 26, 2011  

i love u

dyana,  April 26, 2011  

Doakan saya dapat 5A lm UPSR tahun ini....amin

bariah Mei 14, 2011  

takde ke yang lain??? yang ni panjang sangat... tapi "BEST" jugak...

bariah Mei 14, 2011  

takde ke yang lain??? yang ni panjang sangat... tapi "BEST" jugak...

Teman Setia

This Blog Is Proudly Sponsored By SURF7 Template Modified By Seri Bahasa Proud To Be A Kinabatangan Blogger