Selamat Datang Diucapkan Kepada Semua Pengunjung Blog Ini Segala Komen Dan Saranan Teman Teman Amat Seri Hargai

Tip Mengelak Komputer Dari Serangan Virus

Bila komputer kita diserang virus, ini adalah satu pengalaman yang mengerikan apatah lagi jika kita terpaksa kehilangan file-file yang berharga akibat serangan tersebut. Virus bukan setakat dapat menjangkiti file-file dalam hardisk bahkan mampu merusakkan hardware komputer.

01. Belajar Tentang Virus
Belajar serta buat penyelidikan tentang virus. Tidak mungkin kita dapat melindungi komputer dari serangan virus kalau kita sendiri tidak tahu apa itu virus.

02. Lengkapkan Komputer Anda Dengan Anti-virus Yang Terbaik
Ramai yang mengunakan software Anti-virus percuma terutama yang mengunakan keygen atau patch bukan yang asli. Tapi ini terpulang dari berapa faktor seperti jika anda memuat-turun files, membuka email atau melayari laman yang mengcurigakan. Percuma bukan bererti kurang baik, tapi sudah pasti tidak dapat menandingi keupayaan Anti-virus yang asli.

03. Sering Updates
Memiliki Anti-virus yang terbaik untuk melindungi komputer sudah tentu menjadi suatu kebanggaan setiap pemilik komputer. Tapi jarang mengupdate akan membuat software Anti-virus tersebut kurang efektif. Virus-virus baru sentiasa muncul setiap hari, justru kita haruslah dihadapan dengan sering mengupdate software Anti-virus kita.

04. Loading File
Ketika melayari internet, elakkan laman-laman yang berunsur rujukkan sexual, screensaver percuma, crack, patch atau serial serta laman yang mengandungi software tiruan.

05. Membuka Email
Berhati-hati ketika membuka e-mail. E-mail juga adalah salah satu medium di mana virus boleh menjangikti system komputer. Elakkan dari membuka E-mail yang dilabelkan sebagai “JUNK”.

06. Elakkan Perkongsian File Peer to Peer
Jangan gunakan program perkongsian file peer to peer (p2p). Ini termasuk program seperti Limewire, Bearshare, Gnutella, Morpheus, Torrents dsb. Program p2p membenarkan kita mendownload file-file dari pengguna computer lain yang bersambung ke program jaringan mereka. Anda tidak tahu jika file-file yang didownload bebas dari jangkitan virus. Keutamaan harus diberi kepada komputer dari jangkitan sebarang jenis virus.

07. Memasang Firewall
Windows dibekalkan dengan Firewall yang terbina didalamnya. Sentiasa aktifkan software ini atau boleh juga kita mengunakan software pihak ketiga seperti Zone Alarm. Untuk memeriksa Windows Firewall, klik Start, pergi ke Control Panel kemudian ke Security Center.


Mungkin ramai memasang lebih dari satu software Anti-virus di sistem Windows kerana berpendapat ia lebih berkesan. Sebenarnya perkara ini harus dielakkan. Kemungkinan bertentangan akan timbul dari operasi kedua-dua software tersebut sehingga tidak membawa manfaat kepada komputer selain memberi kesan sampingan kepada system Windows.

Kata orang mencegah itu lebih baik dari berubat. Semoga beberapa tip ini dapat meningkatkan kesedaran para pengguna komputer akan bahayanya serangan virus.

13 Pandangan:

Deganshah Putra Disember 03, 2011  

Banyak sekali cara virus masuk, sungguh sukar buat dielakan. sangat bermanfaat artikelnya seri biar kita orang lebih waspada peluk balik buat seri :D

Polskahackrew Disember 03, 2011  

dulu ms x tau apa2 pasal p2p sharing...ingatkan x da apa2..download punya download..dapat bonus..VIRUS..huhu..

caliph shuriken Disember 03, 2011  

p2p tu mmg port virus :p

Yastro Disember 04, 2011  

thx sbb berkongsi tips...camne ngan pc seri?? Dah okeh lom skg ni??

Satriyo Disember 04, 2011  

tipsnya keren ser...

saka Disember 04, 2011  

menarik info y...

| xDer | Disember 04, 2011  

salam sahabat.. pertamanya, sdh lama x singgah sini. bz sgt2.. tp tak lupa pada sahabat hehe. keduanya, trims kongsi infonya. saya baru aje kelmarin diserang malware.. adussss

Dakwah Syariah Disember 04, 2011  

alhamdulillah mendapatkan ilmu lagi, terimakasih ya, artikelnya bermanfaat, salam ukhuwah sahabat.

Stay Cool Tour Disember 05, 2011  

Kok membuka email jga?
Apa bener?
Salam knal ya,, ;)
follow n komentari blog ku ya gan, pemula ni,,,

anie Disember 05, 2011  

Salam buat seri

PAL Disember 09, 2011  

NICE INFO..THANKS

EmpayarUtama Disember 10, 2011  

eh ada tuto virus lah kat belog seri. aku save kat notebook aku :)

Teman Setia

This Blog Is Proudly Sponsored By SURF7 Template Modified By Seri Bahasa Proud To Be A Kinabatangan Blogger