Selamat Datang Diucapkan Kepada Semua Pengunjung Blog Ini Segala Komen Dan Saranan Teman Teman Amat Seri Hargai

Cara Menghalang File VRT.TEMP

Serangan Virus...Jangan cerita pasal ini sebab semua pemilik komputer pasti akan cuba menghindarinya. Tapi sampai bila kita dapat menghalang serangan virus, sedetik saja kita leka sudah pasti komputer kesayangan kita akan diratahnya.

Jenis virus ini sudah lama wujud, tapi serangannya semakin menjadi-jadi sejak seawal Januari 2012. Sehingga kini belum ada anti-virus atau anti-malware yang mampu menghalang virus VRT.temp secara total.

Satu-satunya anti-malware yang mampu menghalang virus ini dari melakukan exsekusi ialah Anti-Malwarebytes. Selain itu kita boleh menon-aktifkan virus ini dari task manager. Walau macamana pun ia cuma bersifat sementara kerana virus ini akan muncul semula setiap kali kita melakukan reboot atau membuka komputer kita.

Tanda-tanda utama serangan virus ini ialah tenaga kerja processor akan bertambah selain akan memberatkan komputer.

Virus ini akan mewujudkan beberapa jenis VRT.TEMP seperti; VRT1.tmp, VRT2.tmp, VRT3.tmp di lokasi C:\WINDOWS\Temp. Setakat ini seri sudah cuba semua cara-cara membuang/menghalang secara manual yang ada di internet tapi tidak berkesan.

Ini adalah cara seri sendiri yang telah seri praktikan dan sehingga kini dapat menghalang virus VRT.TEMP dari memasuki C:\WINDOWS\Temp sekaligus menghalang virus ini dari muncul setiap kali reboot atau membuka komputer.

Kaedahnya cukup senang, cuma ubah kedudukan C:\WINDOWS\Temp kepada C:\WINDOWS\Temp.old. Tapi sebelum itu pastikan hapus (delete) semua file VRT yang ada di dalam Folder Temp tersebut. Periksa juga di C:\Documents and Settings\Local Settings\Temp, hapus (delete) jika ada file VRT di situ.

Tapi...seperti yang telah seri katakan, ini bukanlah kaedah yang terbaik. Ada kelemahan kerana setiap kali kita menginstal software yang memerlukan TEMP FOLDER di C:\WINDOWS seperti ACDSee, maka C:\WINDOWS\Temp akan muncul semula, jadi kita terpaksa mendelete TEMP FOLDER tersebut.

Kepada mereka-mereka yang ada kaedah yang lebih baik serta dapat menghapuskan virus VRT ini secara total mari kita kongsi bersama-sama untuk membantu para pemilik komputer yang terjangkit virus VRT ini.

21 Pandangan:

blog-tips-kurus Februari 22, 2012  

terima kasih buat entry ni. boleh bagi emel seri?

xDer Februari 22, 2012  

vrt oh vrt.. tips berguna ni & so far saya amalkan mengguna SpywareBlaster, membantu ler jugak

Pamie Februari 22, 2012  

uish,bahaya virus ni..

yastro Februari 23, 2012  

tak berapa jelas lagi ttg virus nih...kena bookmark dulu entri seri nih...tq.

Coretan Pemula Februari 23, 2012  

Yang paling ane takutin sih ni virus bisa rusakin hardware

Koding Februari 24, 2012  

Koding Berkata:
terima kasih atas info ini...

Dakwah Syariah Februari 24, 2012  

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. salam ukhuwah sahabat, Alhamdulillah mendapatkan wawasan baru lagi tentang virus, virus memang sangat mengesalkan, karena datangnya tidak diundang hingga membuat system eror, dan kita harus sabar mengatasinya dengan perlahan dan teliti untuk mempelajari sistem kerjanya hingga dia bersembunyi dimana, sipembuatnya sebenarnya tidak ada untungnya, kemungkinan sekedar uji dan kepuasan bagi mereka saja. sistem kerja virus membuatnya sangat sederhana, bila targetnya windows, maka mereka mempelajari sistem perintah otomatis seperti registry / cmd. untuk pengalaman saya pribadi pun bila terkena hal tersebut sangat kebingungan juga dan tidak sebentar untuk mengatasinya, dan sampai saat ini saya menggunakan alternatif dengan depreze dan produk depreze lainnya untuk mencegah file aktif sebelum diijinkan. mungkin itu saja yang bisa saya tambahkan.

caliph shuriken Februari 25, 2012  

kena virus ni mmg sistem trus slow, huh..

*nice sharing seri ^^

BlogS of Hariyanto Februari 27, 2012  

virus memang sudah semakin luarbiasa..nice share info kawan..trimakasih :-)

arie5758 Februari 27, 2012  

Memang virus bisa membuat pusing, juga performa computer jadi slow. Terima kasih sudah share kawan :)

COF Februari 27, 2012  

Thanks infonya sobat, memang kita harus selalu waspada jangan sampai komputer kita terkena virus, selalu update anti virus..

Ide Bisnis Halal Mac 01, 2012  

Terima kasih Seri sharingnya. Saat ini saya heran bila buka my document di kompi maka tidak terbuka tapi langsung ke desktop lagi.

Aku Dan Teksi Mac 01, 2012  

Salam,susah rasanya hendak membuang terus virus ini,bagai yg sudah di kata kita hanya boleh menghindari buat sementara sahaja

Cheqna Mac 05, 2012  

Salam,

thanks Seri sharing this info..nanti nak check my computer, selalunya rely on kapersky je utk scan..tak pandai jaga, pandai guna je.

Ayriy Zone Mac 07, 2012  

Nih virus bahaya sangat, thanks infonya

san san Mac 11, 2012  

nice info kawan.. :D

azznie Mac 17, 2012  

tips berguna ..cantik lagi

anie Mac 17, 2012  

bahaya virus ni..

Xpresi4share N Software Pro Mac 17, 2012  

virus memang bikin kesel,kompt jadi lemes aduh,suntik dah biar sehat

ICAH BANJARMASIN Mac 17, 2012  

Bagus sekali nih artikel trims sudah di share.

NICKY OKTAVIAN April 01, 2012  

makasih infonya sobat,,

Teman Setia

This Blog Is Proudly Sponsored By SURF7 Template Modified By Seri Bahasa Proud To Be A Kinabatangan Blogger