Selamat Datang Diucapkan Kepada Semua Pengunjung Blog Ini Segala Komen Dan Saranan Teman Teman Amat Seri Hargai

Mengajak Pasangan Rujuk Kembali

Pagi-pagi memasak pulut,
Untuk bekalan pergi bekerja;
Tak sungguh seluang ke laut,
Akhirnya balik ke pantai juga.

Patah hati terus merajuk,
Rajuknya sampai hutan belukar;
Hati yang panas kembali sejuk,
Bagai burung pulang ke sangkar.

Lumut lunting laut berambang,
Tempat bersarang burung belatuk;
Asal sirih pulang ke gagang,
Asal pinang pulang ke tampuk.

Siang terkenang-kenang,
Malam termimpi-mimpi,
Makan tidak kenyang,
Tidur tidak lena,
Terkilan-kilan di hati,
Terbayang-bayang di mata,
Terasa-rasa bak duri dalam daging,
Selagi tidak dibuang, selagi itu tidak selesa.

Buang yang keruh, ambil yang jernih,
Buang yang bengkok, ambil yang lurus.
Buang yang mentah, ambil yang masak,
Buang yang pahit, ambil yang manis.

Buang yang masam, ambil yang manis,
Buang yang busuk, ambil yang wangi.
Buang yang pecah, ambil yang elok,
Buang yang retak, ambil yang baik.

Buang yang kotor, ambil yang bersih,
Buang yang tawar, ambil yang lemak.
Buang yang panas, ambil yang dingin,
Buang yang sengketa, ambil yang damai.

Buang musuh, ambil sahabat,
Buang seteru, ambil saudara.

16 Pandangan:

Yastro Februari 05, 2012  

isk..isk..iskk...banyak sangat "buang" ni seri...bahaya tuuuu


hehehe...gurau jerr

Black Angel Syndicate Februari 05, 2012  

Nice post sob.. Izin nyimak :)
Absen siang

YUI LOverz Februari 05, 2012  

Postingan yg menarik sob... Page Rank yg mantap.. ijin comment dsini ya :)

zool Februari 05, 2012  

wow.. tapi yang takde pasangan cam den ni tak leh nak guna ni.

Deby Putra Februari 06, 2012  

saya kiraa cerita ternyyata sebuah puisi... hehehe... nice post.. dont forget kunjung dan follow back... hehehehe....

Deganshah Putra Februari 06, 2012  

Pantun yang menarik sob, teknik yang baik buat memohon tuk rujuk hehe

thomas Februari 06, 2012  

Bukan senang kalau dah berpisah
boleh cuba rujuk2,dlm 10 satu je ok

HAW Februari 07, 2012  

mcm sesuai je dgn entry Haw yg Seri komen tu (http://matahaw.blogspot.com/2012/02/single-ladies-am-i-andartu.html)

tapi kebanyakan luka sukar hilang parutnya.. bagaimana bisa dibuang musuh, diambil sahabat.. dibuang seteru, diambil saudara.. manyak susah woo!

Blog Keperawatan Februari 07, 2012  

Puisinya bagus sahabat...
Ijin follow sini 2109

Albab Februari 07, 2012  

pantun yang menarik..
dan sedikit kocak menurut saya, hehe
salam hangat selalu dari Albab's Blog

EmpayarUtama Februari 12, 2012  

Terkenang lah... iskkk

Asuhan Keperawatan Februari 13, 2012  

Kunjungan silaturahmi sahabat dan salam kenal dan persahabatan dari negara tetangga Indonesia

kang anom Februari 14, 2012  

pantun yang meluluhkan hatii,,

good ,,, mntebb ,,,

CRaZy Share Februari 14, 2012  

manjur gitu.? hahha

sweethy Februari 16, 2012  

Very nice posting... suka sangat dengan entry ini.

Teman Setia

This Blog Is Proudly Sponsored By SURF7 Template Modified By Seri Bahasa Proud To Be A Kinabatangan Blogger